تاپتيك جامع بحث و گفتگو ها در مورد سهره جنگلي يا خمسه
زمان جاری : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 11:53 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 178
نویسنده پیام
javidsaadati آفلاین



ارسال‌ها : 307
عضویت: 5 /1 /1394
سن: 24
تشکرها : 101
تشکر شده : 257
تاپتيك جامع بحث و گفتگو ها در مورد سهره جنگلي يا خمسه

نام راسته : passeriformes

نام خانواده : fringillidae

نام علمي : Fringilla coelebs

نام انگليسي : Chaffinch

ساير نام هاي محلي : بلبل آوازخوان، خوبیسه، بلبل خمسه، کاه‌سهره، برفینه

مشخصات عمومي :

اين پرنده يکي از بزرگ ترين سهره هاي موجود در ايران با 18 سانتيمتر طول مي باشد . منقار مخروطي ، پاهاي تيره رنگ و دو نوار سفيد کاملاً مشخص در بال ها از خصوصيات عمومي پرنده نر و ماده و جوان مي باشد .

مشخصات پرنده نر:

پرنده نر کاملا متفاوت از پرنده ماده مي باشد . سر آبي رنگ مايل به خاکستري ، گوشپرها و سينه و شکم قهوه اي متمايل به نارنجي ، روتنه قهوه اي يا بلوطي رنگ ، دمگاه سبز رنگ ، دو نوار بالي سفيد در بال هاي تيره رنگ و نيز اثراتي از رنگ زرد در بال ها از خصوصيات پرنده نر است . همچنين منقار پرنده نر به خصوص در فصل جفت گيري و در زمان مستي به رنگ خاکستري در مي آيد و در فصل پاييز و زمستان منقار بي رنگ مي شود . بالاي منقار و در ناحيه پيشاني پرنده نر لکه سياه رنگي ديده مي شود . البته در فصول پاييز و زمستان رنگ پرها در پرنده نر کم رنگ تر مي شوند و منقار نيز بي رنگ مي گردد .

پرنده نر در حال آوازخوانی
مشخصات پرنده ماده و جوان :

پرنده ماده و پرنده جوان مشابه بوده و اثري از رنگ آبي و نارنجي در سر ندارند و به طور کلي به رنگ خاکي مي باشند البته دمگاه پرنده ماده نيز مثل پرنده نر سبز رنگ است . نوار بالي سفيد رنگ در پرنده ماده و جوان نيز ديده مي شود.

تغذيه :

خارج از فصل توليد مثل از انواع دانه ها تغذيه مي کند و در فصل توليد مثل علاوه بر دانه ها از حشرات نيز تغذيه مي نمايد . بهترين غذا براي نگهداري اين پرنده در قفس مخلوط ارزن و کتان است .

پراکنش :

در کشور ما در نواحي جنگلي شمال و شمال غرب و تا حدودي غرب کشور زندگي مي کند ولي در فصل زمستان در نواحي مرکز و جنوب غرب نيز ديده مي شود ومعمولاً در نوک بالاترين شاخه درخت مي نشيند .

رنگ قرمز : محل تابستان گذران و تولید مثل

رنگ آبی : محل زمستان گذران

محل زندگي :

درجنگل ها زندگي مي کند و در ميان شاخه درختان لانه مي سازد .

آواز :

آواز اين پرنده که بيشتر در فصل بهار و تابستان شنيده مي شود بسيار بلند ولي کوتاه بوده و دلنشين مي باشد . اين پرنده بين 3 تا 4 نوع آواز دارد و همچنين داراي لهجه هاي محلي نيز مي باشد وتفاوتهايي بين آواز اين پرنده در مناطق مختلف وجود دارد . جوجه هاي اين پرنده قابليت يادگيري آواز ساير سهره ها را به خوبي دارا مي باشند . معمولاً در فصل پاييز و زمستان آواز اين پرنده شنيده نمي شود و در اين فصول بيشتر صداهايي شبيه جيک جيک گنجشک از خود متصاعد ميکنند .

ساير صداهاي معمول اين پرنده متنوع مي باشد و در تمام طول سال شنيده مي شود . اين پرنده در طبيعت از اواخر زمستان و اوايل بهار به شکل گسترده شروع به آوازخواني مي نمايد که آواز بلند و نسبتاً زيبا در کنار زيبايي ظاهر اين پرنده موجب شده در بسياري از کشورها به عنوان پرنده اي محبوب جهت نگهداري در قفس برگزيده شود . در کشور ما نيز در سال هاي اخير و در برخي شهر ها بازار خوبي پيدا کرده است و با قيمت هايي بين 5000 تا 100000 تومان به فروش مي رسد .

ساير نکات :

چنان چه مايل به نگهداري از اين پرنده مي باشيد سعي کنيد حتي الامکان جوجه اين پرنده را تهيه کنيد و در صورتي که جوجه نبود بايد بسيار صبور باشيد تا پرنده نر کاملاً رام شود و قطعاً پس از رام شدن پرنده شاهد آوازخواني اين پرنده در اولين بهار خواهيد بود . در آن صورت پرنده اي به ارزش تقريبي 50 تا 100 هزار تومان خواهيد داشت . اين پرنده از اواسط مهر ماه به بعد همراه با سهره ها در مغازه هاي پرنده فروشي يافت مي شود .

همچنين قفس اين پرنده پس از رام شدن بايد به اندازه قفس تک خوان قناري باشد تا پرنده سالم و سر حال باشد و آواز بخواند .

هيبريد :

سهره جنگلي قابليت تلقيح با ساير سهره ها را داراست ولي تلقيح آن بسيار دشوار مي باشد.


امضای کاربر : ................یادمــان باشـد ، بـا شکسـتن پـای دیـگران ، مـا بهتـر راه نخـواهیم رفــت ... !


..................................................................................
یکشنبه 17 آبان 1394 - 23:06
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
jvz73 آفلاین




ارسال‌ها : 41
عضویت: 17 /5 /1394
محل زندگی: پارک ملی تندوره
سن: 24
تشکرها : 3
تشکر شده : 4

پاسخ : 1 RE تاپتيك جامع بحث و گفتگو ها در مورد سهره جنگلي يا خمسه

سلام جاوید جان به نظر من سهره جنگلی و سهره سبز جوجه های قشنگی بندازه ولی درکل سهره جنگلی یه پول ارزش نداره چون تک دهن هستش


یکشنبه 17 آبان 1394 - 23:34
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
پرش به انجمن :


تماس با ما | تاپتيك جامع بحث و گفتگو ها در مورد سهره جنگلي يا خمسه | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS